Monday, June 18, 2012

KHILAF


Khilaf (Bahasa Arab:  bererti keliru atau salah. Dalam Islam, "khilaf" biasanya membawa erti pertentangan atau berlawanan. Manakala istilah yang lebih khusus "ikhtilaf" membawa maksud tidak sependapat atas sesuatu perkara.
Khilaf terbahagi kepada tiga bahagian:
  1. Khilaf yang diterima
  2. Khilaf yang dicela
Terdapat beberapa sebab berlakunya khilaf: (1)(2)
  • Perbezaan dalam penguasaan ilmu Bahasa Arab.
  • Khilaf pada kaedah-kaedah usuliyyah.
  • Khilaf dalam menentukan darjat hadis

Perbezaan dalam penguasaan ilmu bahasa arab
Lafaz yang memungkinkan 2 erti hakiki.Sebagai contoh ayat quruk berkaitan iddah dalam surah baqarah ayat 228. Imam Malik(179 H),Syafee (204H) dan Hanbali(241h) berpendapat makna yang dimaksudkan adalah ‘suci’.
Adapun Imam Hanafi(150H) berpendapat ianya bermaksud haid.(3)
‘Wanita-wanita yang ditalak hendaklah menunggu 3 kali quruk’ (Baqarah 228)

 
Khilaf pada masalah usuliyyah

Para mujtahid menggunakan kaedah usul fiqh dan qawaid fiqhiyyah dalam mengeluarkan hokum.Antara kaedah tersebut ialah saddu zarai’,masolih mursalah,uruf dan istihsan.

Sebagai contoh Dr Yusuf Qardawi berfatwa mati syahid  pengebom berani mati. Ini difikirkan dari sudut tempat dan suasana negara perang(uruf) dan darurat dalam hendak melawan musuh yang akan meberi kesan yang lebih buruk kepada Negara(saddu zarai’).

Ada sebahagian ulama yang berfatwa bahawa mereka bukan mati syahid atas alas an senjata lain masih ada dan nas2 hadis.


Khilaf dalam menentukan darjat hadis

Penulis mengambil isu talqin sebagai contoh.Umumnya para ulama mazhab tidak mengatakan sunat talqin di kubur mayat(4) (5).Imam Hanbali dalam Fiqh Sunnah melarang keras perbuatan ini.

Antara sebab khilaf ini timbul kerana status hadis berkaitan talqin yang diriwayatkan oleh Imam Tabrani

Dari Sa’id bin Abdullah al-Audi berkata: Saya menyaksikan Abu Umamah saat menjelang meninggal dunia dan beliau berkata: Apabila saya meninggal dunia maka lakukanlah bagiku sebagaimana yang diperintahkan oleh Rasulullah untuk kami lakukan pada orang yang meninggal. Baginda bersabda: Apabila salah seorang dari kalian meninggal dunia lalu kalian sudah meratakan kuburannya, maka hendaklah salah seorang dari kalian berdiri pada sisi kepala kubur, lalu hendaklah dia berkata: Wahai Fulan anaknya Fulanah kerana dia akan mendengarnya meskipun tidak boleh menjawab.

 
Kemudian katakan: Wahai Fulan bin Fulanah, maka dia akan duduk sempurna. Kemudian katakan Wahai Fulan anaknya Fulanah”, maka dia akan berkata: Berilah aku petunjuk, semoga Allah merahmati kalian. Lalu hendaklah dia katakan: Ingatlah apa yang engkau bawa keluar dari dunia ini iaitu syahadah bahawa Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan Muhammad adalah seorang hamba dan utusan-Nya, dan engkau redha Allah sebagai Rabb-mu, Islam sebagai agamamu, Muhammad sebagai nabimu, al-Qur’an sebagai imammu. Kerana salah seorang daripada Malaikat Mungkar dan Nakir akan mengambil tangan yang lainnya seraya berkata: Pergilah, tidak perlu duduk pada orang yang sudah ditalqinkan hujahnya.
 Dengan ini semua maka Allah akan menjadi hujahnya dalam menghadapi keduanya. Lalu ada seorang yang bertanya: Wahai Rasulullah, bagaimana kalau tidak diketahui nama ibunya? Maka Rasulullah bersabda: Nasabkanlah kepada Hawa, katakan Fulan bin Hawa.
Hadis ini dikeluarkan oleh at-Thabrani dalam ad-Du’a dan Mu’jam al-Kabir dari jalan Muhammad bin Ibrahim al-Ala’, telah menceritakan kepada kami Isma’il bin ’Ayyasy, telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Muhammad al-Qurasyi dan Yahya bin Abi Katsir dari Sa’id bin Abdullah al-Audi. Hadis ini adalah hadis dha’if (lemah). Berikut dikemukakan beberapa komentar ulamak hadis terhadap kedudukan riwayat di atas:
  • Berkata al-Haithami(807H)rahimahullah dalam al-Majma’ Zawaid, jld. 3, ms. 45: Dalam sanadnya banyak perawi yang tidak saya kenali.
  • Berkata Ibn Solah rahimahullah: Sanadnya tidak dapat dijadikan hujah.
  • Berkata Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah(728H) rahimahullah dalam Majmu’ al-Fatawa, jld. 4, ms. 296: Hadis ini tidak dihukumi sahih.
  • Berkata Imam Ibn al-Qayyim al-Jauziyyah(751H) rahimahullah dalam Zad al-Ma’ad, jld. 1, ms. 523: Tidak sahih secara marfu’. Beliau juga berkata dalam Tahdzib as-Sunan: Hadis ini disepakati akan kelemahannya.
  • Imam al-‘Iraqi (806H)rahimahullah juga melemahkannya dalam Takhrij Ihya’, jld. 4, ms. 420.
  • Hadis ini juga dilemahkan oleh Zarkasyi dalam al-La’ali al-Manstsurah, ms. 59, al-Suyuthi(911H) dalam ad-Durar al-Manstsurah, ms. 25 serta Imam ash-Shan’ani dalam Subulus Salam, jld. 2, ms. 114.
 
Ada sebahagian ulama syafee yang mengsohihkan hadis ini atas alasan ada penguat(syawahid) hadis ini.Antaranya ialah Imam Nawawi(676H)dalam Majmu Syarhu Muhazzab dan Imam Ibnu Hajar(852H) dalam Talkhis al Habir


 
ADAB-ADAB MENGHADAPI KHILAF
Islam amat menyeru umatnya supaya mengamalkan segala adab-adab yang telah dijelaskan dan diterangkan oleh al-Quran al-Karim dan as-Sunnah S.A.W. melalui lidah-lidah para ulama. Adab-adab tersebut untuk memastikan agar kehidupan manusia berada di dalam keadaan aman dan harmoni. Semua adab-adab adalah untuk mencantikkan segala amalan yang ingin dilakukan manusia. Setiap amalan akan lebih bermakna sekiranya dihiasi dengan adab-adab yang indah. Berikut di antara kata-kata ulama yang boleh kita jadikan teladan:
Berkata Syeikh Abdul Fatah Abu Ghuddah:
Imam Qurafi berkata di dalam kitabnya al-Furuq: Ketahuilah sesungguhnya dengan mengamalkan sedikit adab-adab Islam lebih baik daripada memperbanyakkan amalan.
(Kitab: Min Adab al-Islam).
Berkata Syeikh Abdul Aziz bin Fathi:
Ibnu Mubarak berkata: Aku mempelajari adab selama tiga puluh tahun dan aku mempelajari ilmu selama dua puluh tahun dan adalah mereka (para ulama) mempelajari adab kemudian barulah mempelajari ilmu.
(Kitab: Mausuah al-Adab al-Islamiyyah).
Berkata Imam Nawawi:
Imam Shafie berkata: Sesiapa yang ingin dibukakan hatinya oleh Allah Taala maka hendaklah ia berkhalwat, sedikit makan, manjauhi daripada bergaul dengan orang bodoh dan membenci orang yang tidak berlaku adil dan tidak beradab daripada kalangan orang yang berilmu.
(Kitab: al-Majmuk Syarah Muhazzab).

KESIMPULAN
Berkata Habib bin as-Syahid kepada anaknya: Wahai anakku, berkawanlah engkau dengan fukaha (orang alim), pelajarilah daripada mereka dan ambillah adab-adab yang baik daripada mereka kerana sesungguhnya yang demikian itu lebih disukai disisiku daripada banyak mempelajari hadis.
(Kitab: Mausuah al-Adab al-Islamiyyah).

___________

 
(1`)Prof. Madya Mohd. Saleh bin Haji Ahmad (2007). Khilaf Ulama’ Dalam Hukum Figh : Sebab Dan Adab-Adabnya, 9, Pulau Pinang: Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang.
(2) Abu Anas Madani (25 Rabiul Thani 1432H / 30 Mac 2011). "Adab Berbeza Pendapat Dan Peranannya Dalam Mencari Persamaan". Ampang, KL: Kerajaan Negeri Perlis.
(3)Abdul Qadir Rahbawi(2001)’Solat 4 Mazhab’ Victory Agencie m/s 15
 
(4)Ibnu Rusyd(1991) Bidayatul Mujtahid, Victory Agencie
(5)Abdul Rahman Jaziri(1994) Fiqh 4 Mazhab, CV Asy Syifa Semarang



No comments:

Post a Comment